Rada EU přijala nařízení o emisích CO2 pro nové osobní automobily a dodávky!

28. března 2023 je datum, o kterém se bude v budoucnu ještě hodně mluvit, a to v souvislosti s možným pohybem cen vzhůru u dnešních vozidel (těch poháněných na fosilní paliva). Tyto nové i ojeté vozy se stanou „ohroženým druhem“.

Rada EU dnes přijala nařízení, kterým se stanoví přísnější normy emisí CO2 pro nové osobní a dodávkové automobily. Cílem nových pravidel je snížit emise ze silniční dopravy, která má nejvyšší podíl emisí z dopravy, a poskytnout automobilovému průmyslu správný impuls k přechodu na mobilitu s nulovými emisemi a zároveň zajistit pokračující inovace v tomto odvětví.

Nová pravidla stanovují následující cíle:

  • 55% snížení emisí CO2 u nových osobních automobilů a 50% snížení emisí CO2 u nových dodávkových vozidel v letech 2030 až 2034 ve srovnání s úrovní v roce 2021.
  • 100% snížení emisí CO2 u nových osobních automobilů i dodávek od roku 2035.

Regulační pobídkový mechanismus pro vozidla s nulovými a nízkými emisemi (ZLEV) bude platit od roku 2025 do konce roku 2029. V rámci tohoto mechanismu může být výrobce, pokud splní určité referenční hodnoty pro prodej vozidel s nulovými a nízkými emisemi, odměněn méně přísnými cíli v oblasti emisí CO2. Referenční hodnota je stanovena na 25 % pro osobní automobily a 17 % pro dodávky.

Nařízení obsahuje odkaz na e-paliva, přičemž po konzultaci se zúčastněnými stranami Komise EU předloží návrh na registraci vozidel poháněných výhradně palivy s neutrálními emisemi CO2 po roce 2035 v souladu s právem EU, mimo oblast působnosti norem pro vozový park a v souladu s cílem EU v oblasti neutrality klimatu.

Kolik vozidel na e-paliva bude součástí prodejního mixu a následně i jejich podílu na evropských silnicích nyní nelze odhadnout. U výroby syntetických e-paliv se hovoří o energetické náročnosti při jejich výrobě, bude proto zajímavé sledovat vývoj jejich ceny/litr pro koncového zákaníka, pozn. redakce.

Nařízení obsahuje ustanovení o přezkumu, které předpokládá, že v roce 2026 Komise důkladně posoudí pokrok dosažený při plnění cílů pro 100% snížení emisí do roku 2035 a případnou potřebu jejich přezkumu. Přezkum zohlední technologický vývoj, mimo jiné s ohledem na plug-in hybridní technologie, a význam životaschopného a sociálně spravedlivého přechodu k nulovým emisím.

Kromě toho nařízení obsahuje další ustanovení, jako např:

  • postupné snižování horní hranice emisních kreditů, které mohou výrobci získat za ekologické inovace, jež prokazatelně snižují emise CO2 na silnicích, a to na maximálně 4 g/km ročně od roku 2030 do konce roku 2034 (v současnosti je stanovena na 7 g/km ročně)
  • společnou metodiku EU, kterou má Komise EU vypracovat do roku 2025, pro posuzování celého životního cyklu emisí CO2 osobních a dodávkových automobilů uváděných na trh EU, jakož i paliv a energie spotřebovávaných těmito vozidly

Nařízení zachovává výjimku pro výrobce malých objemů do konce roku 2035.

Návrh reviduje stávající pravidla, která byla naposledy změněna v roce 2019. Podle nařízení musí každý výrobce zajistit, aby průměrné emise CO2 z jeho vozového parku nově registrovaných vozidel v kalendářním roce nepřekročily jeho cíl pro specifické roční emise. Pokud se tak stane, musí výrobce zaplatit poplatek ve výši 95 EUR za každý gram CO2/km nad cílovou hodnotu na jedno registrované vozidlo. V důsledku toho budou s nově schválenými cíli vozidla s nulovými emisemi nakonec levnější než vozidla na fosilní paliva.

Související revize zavádění infrastruktury pro alternativní paliva (AFIR) podpoří rozvoj infrastruktury pro dobíjení vozidel ve všech členských státech.

Návrh na revizi výkonnostních norem emisí CO2 pro osobní a dodávkové automobily je součástí balíčku „Fit for 55„. Tento balíček, který Evropská komise představila 14. července 2021, umožní EU snížit do roku 2030 čisté emise skleníkových plynů nejméně o 55 % oproti úrovni z roku 1990 a dosáhnout klimatické neutrality v roce 2050.

Evropský parlament přijal dne 8. června 2022 k návrhu Komise EU řadu pozměňovacích návrhů. Rada pro životní prostředí dosáhla obecného přístupu k návrhu dne 29. června 2022. Po interinstitucionálních jednáních dosáhly Rada EU a Evropský parlament předběžné politické dohody o návrhu dne 27. října 2022. Evropský parlament přijal nařízení v prvním čtení dne 14. února 2023. Dnešní přijetí Radou EU je posledním krokem rozhodovacího postupu. Nařízení bude nyní zveřejněno v Úředním věstníku EU a vstoupí v platnost dvacátým dnem po vyhlášení.

Zdroj: Rada EU