Belgický Car-Pass vzorem prevence stáčení tachometrů v EU

Evropský parlament (EP) si v roce 2017 nechal italskou poradenskou společností vypracovat studii, která popisovala problematiku stáčení tachometrů ojetých vozidel v zemích Evropské unie (EU) a která dále uvedla příkladná protiopatření ve vybraných zemích EU. To vše s ohledem na případnou změnu evropské legislativy pro zvýšení bezpečnosti na evropských silnicích. EP tuto iniciativu – návrh prevence stáčení najetých kilometrů ojetých automobilů – dále postoupil Evropské komisi (EK).

Jako evropské příklady hodné následování zpráva vyzdvihuje tyto systémy:

Ze zámořských implementací pak explicitně uvádí:

  • americký CARFAX
  • japonský Japanese Odometr Check
  • novozélandské kontroly převážně z Japonska dovážených automobilů prováděné tamní automobilovou asociací a partnerskou společností

Zpráva u jednotlivých systémů kriticky uvádí také jejich slabá místa. Faktem ovšem zůstává, že se v praxi při pohledu na počty stočených tachometrů, tato řešení více než osvědčila. Belgické a nizozemské řešení je citováno samostatně s dovětkem, že se v daných zemích stáčení počtu kilometrů u tachometrů ojetých vozidel téměř vymýtilo. Zatímco v nejmenovaných zemích dosahuje počet ojetých vozidel s manipulovanými tachometry až 50 %, v Nizozemsku je to díky těmto opatřením okolo 1 % a v Belgii dokonce okolo 0,2 %.

Car-Pass – co to je a jak funguje

Car-Pass je certifikát vedený k vozidlu s historií stavu stavu najetých kilometrů. Podobně jako u nás stanice technické kontroly fotí a eviduje nájezd automobilu, mají stejnou povinnost v Belgii vedle STK včetně evidenční kontroly při změně majitele také servisy, autodílny, firmy na výměnu pneumatik ad. Centrálním správcem takto vzniklé databáze je belgické Ministerstvo dopravy.

Při změně majitele vozu je prodávající povinen tento certifikát doložit. Belgie tak má ošetřen stav tachometru v rámci prodeje v Belgii, taktéž při koupi belgického vozu v zahraničí je možné tento certifikát vyžadovat. Kvůli nejednotnému systému v EU tak zůstává pro belgické motoristy rizikem koupě automobilu z dovozu.

ČR v tichosti čeká

EK tento projekt představila v listopadu 2018 a zapojilo se do něj 13 států včetně České republiky. Do dnešního dne však zůstalo v pilotním provozu přihlášeno už jen 7 států (Francie, Lotyšsko, Lucembursko, Maďarsko, Německo, Nizozemsko a Slovensko). Tento má proběhnout v první půlce roku 2020. S ostrým provozem se pak počítá ve 3. kvartálu 2020. Situaci u nás urgují někteří poslanci u Ministerstva dopravy, na jehož reakci si musíme počkat.