Tesla začala prodávat ojetá auta jako nikdo jiný na světě

Chcete si koupit ojetou Teslu z jejího oficiálního programu certifikovaných ojetin? Žádný problém, jen před faktickou koupí vám automobilka vůz neukáže ani na fotkách, a to ani na zvláštní žádost.

Tesla má spoustu věrných fanoušků, někdy ale máme pocit, že více než o upřímný obdiv jde spíše o projev jakéhosi stockholmského syndromu. Firma některé své zákazníky skoro doslova týrá, chová se k nim neurvale jako žádná jiná renomovaná automobilka a oni si to přesto nechají líbit a ještě ji za to projevují náklonnost.

Příkladů bychom našli řadu, naposledy jde o dosud neslýchané snahy zamezit úpravám prodaných aut. To je ale spíše okrajová záležitost, mnohem obvyklejší jsou případy tragické kvality nových aut, která firma odmítá řešit, a to dokonce i v tehdy, kdy z auta upadne kolo. Tesla si troufne omezit rychlost nabíjení a lidem nic neříci nebo strkat hlavu do písku v případech padajících nárazníků. Podobných záležitostí bychom mohli vyjmenovat nespočet, nakonec si ale stačí projít zkušenost německého majitele z dvou let života s Teslou, aby si člověk udělal představu, co všechno lze po koupi auta této značky zažít.

I když jde o hromadu řešitelných problémů, Tesla s nimi nedělá obvykle nic a dokonce přidává další. Ten poslední už se skutečně vymyká chápání, neboť automobilka upravila svůj program prodeje ojetin takovým způsobem, že se vedle něj pověstná koupě zajíce v pytli jeví být skvělým obchodem.

Abychom se dostali k meritu věci, je třeba říci, že u Tesly končí na poměry automobilky nebývalé množství použitých aut. Vyplývá to už z jejího obchodního modelu, kdy nové vozy prodává lidem sama, a tak ukončené pronájmy či výměny starších aut za novější typicky vedou k tomu, že použitý vůz zůstane v rukou automobilky. Ta by jej mohla prodat v aukcích dealerům ojetin, což někdy také dělá, většinou si je ale prodává sama.

Program certifikovaných ojetých vozů rozjela ambiciózně v roce 2017, když se nejprve rozhodla taková auta částečně renovovat a poslat je do prodeje v neobvykle dobré kondici. Možná i proto si mohla dovolit neukazovat skutečné fotky takto nabízených aut, neboť všechna by aspoň teoreticky mohla být „jako nová”. Později se rozhodla tento přístup změnit a fotky zasílat aspoň na vyžádání, to ale až v momentě, kdy místo renovací ojetin přistoupila jen 70bodové inspekci techniky a vyčištění vozu.

Už to je velmi neobvyklá věc, prodávat ojeté auto v prakticky jakémkoli pro automobilku přijatelném stavu bez možnosti jej spatřit alespoň na fotografiích neznáme z žádného programu prodeje ojetin, natož pak toho zaštítěného automobilkou. Jak ale praví Blaničtí, nikdy není tak špatně, aby nemohlo být ještě hůř. A tak hůř je, o dost.

Tesla tento týden přišla s bez nadsázky fascinující novinkou, kdy ojetá auta neukazuje na fotkách nejen standardně (na webu jde vždy jen o rendery podoby vozu, když byl nový), ale ani na zvláštní žádost. Vyřizování podobných záležitostí ale asi firmu příliš zdržovalo, a tak vám nabízenou ojetinu neukáže, ani kdybyste se rozkrájeli. Pokud o ni navíc máte zájem, musíte uhradit nevratnou (!) zálohu a stejně tak nevratný poplatek za převoz k vám. Pak teprve budete moci auto spatřit a říci, zda jej doplatíte, nebo se rozloučíte s oběma uhrazenými sumami a zkusíte štěstí znovu. Inu, náš zákazník, náš pán.

Samozřejmě, automobilka má jisté standardy, které by neměly dopustit, aby se v prodeji certifikovaných ojetin objevila auta ve špatném stavu, sami ale posuďte, jak moc jsou striktní. Takto nabízený vůz v pytli může mít:

  • škrábance na lakovaných částech do 1 palce (2,54 cm),
  • promáčkliny na lakovaných částech do 0,5 palce,
  • lakované části oprýskané od kamínků,
  • škrábance na nelakovaných částech do 3 palců,
  • praskliny na čelním skle do 1 palce,
  • oděrky na čelním skle,
  • odřeniny na kolech do 0,5 palce,
  • oděrky, fleky či ztráty barvy čalounění do 1 palce,
  • znaky použití vstupních a výstupních prostor,
  • poškození gumových částí neovlivňujících funkci.

Popravdě řečeno, to jsou podmínky tak benevolentní, že by před nimi obstálo třeba i auto po kroupách, jako to na fotkách níže. Pravda, potřebovalo by vyměnit obě skla a doplnit pár drobných dílů, ale to je tak vše – hlubší než 1,77 cm promáčklinu na něm najdete stěží, to už je opravdu pořádná díra. Těžko říci, jak vůbec někoho napadne takové podmínky zavést – je to mimořádně neuctivé, a novinku tak kritizují i jindy naprosto nekritičtí fanoušci značky z webu Elecktrek, který o ní informuje. Těžko říci, jak dlouho může program prodeje ojetin v této podobě existovat, pokud to bude ale déle než pár dnů, pak už asi Tesle projde všechno.

Zdroj: https://www.autoforum.cz/predstaveni/tesla-zacala-prodavat-ojeta-auta-jako-nikdo-na-celem-svete/