Ceny ojetin vzrostly za 3 roky až o 35 %, teď už stagnují

Roční Škoda Octavia s nájezdem do 20 tisíc KM s cenovkou pod půl milionu korun je minulost. Ačkoli v posledních 2 letech ceny ojetin významně rostly, v roce 2023 se růst cen zastavil. Před inflační úroveň se jejich ceny jen těžko vrátí. Důvodem je růst cen nových vozů, dlouhé dodací lhůty a ekonomická situace. Sekundární trh s nastupujícím jarem čeká oživení a některé autobazary již hlásí rekordní prodeje. Ceny už totiž strmý růst zastavily.

Píše se rok 2019 a kupujete 2 roky starý vůz Toyota Yaris. Benzínový čtyřválec s nájezdem 20 tisíc km a cenovkou 249 000 Kč. V letošním roce 2023 prodáváte stejný vůz s nájezdem 65 000 km za cenu 282 000 Kč. Za 4 roky používání a nájezdu 45 tisíc kilometrů je váš ojetý vůz o 33 000 korun dražší, než když jste ho kupovali. Nejedná se přitom o sen prodejce ojetých vozů. Jedná se o realitu roku 2023.

„Ceny ojetin reagují na inflaci úplně stejně jako ceny nových vozů. Jestliže jsou dodací lhůty nových vozů delší než jeden rok, stává se kvalitní ojetina horkým zbožím i v době ekonomické krize,“ říká Jiří Grund, předseda AOOA.

AOOA si udělala analýzu prodejních cen ojetých vozů. Cílem bylo porovnat ceny prodávaných ojetin mezi rokem 2019 a koncem roku 2022. Vstupním atributem byla vždy průměrná mediánová cena vozu s nájezdem okolo 20 000 km a stářím max. 2 let v roce 2019. Na stejný vůz se stejnými atributy jsme se podívali na konci roku 2022. Například Škoda Octavia podražila za 3 roky o 170 000 Kč. Navýšení ceny dosahuje oproti roku 2019 34 %. Škoda Fabia podražila o 74 000 Kč a navýšení ceny představuje 25 %. Škoda Superb podražila o 200 000 Kč a navýšení ceny za tři roky představuje 27 %.

Typ vozuTachometr (km)Rok 2019 (Kč)Rok 2022 (Kč)Navýšení ceny 2019–2022
Škoda Octavia20 000499 000669 00034 %
Škoda Fabia15 000295 000369 00025 %
Škoda Superb22 000749 000949 00027 %
Pohyb cenové hladiny neprodávanějších ojetých vozů v ČR mezi roky 2019–2022

Vysoké ceny ojetin jsou současně živnou půdou pro podvodníky. Fenomény stáčení tachometrů, opravování vozů po tzv. totálních škodách anebo zamlčování původu vozu začínají hrát opět v době zdražování významnou roli i při prodeji ojetin v ČR. Lék pro kupující je celkem jednoduchý:

„Většinu rizik spojených s koupí ojetiny lze relativně snadno minimalizovat. Stačí investovat pět set korun do mezinárodního prověření servisní historie a získáte 90% jistotu, že vám váš nový vůz přinese radost a nikoli těžké spaní“ dodává Jiří Grund.

Zdroj: AOOA