Statistický souhrn trhu prodávaných ojetých vozidel za rok 2021

Český trh

Loňský rok byl pro trh ojetých automobilů z mnoha pohledů nakonec úspěšným rokem. Ačkoli to tak ještě v lednu a v únoru nevypadalo, po skončení uzavření prodejních míst z důvodu pandemie koronaviru došlo k výraznému oživení trhu. Postupně se začaly zvyšovat dovozy ojetých aut, které byly celkově nejvyšší za posledních 13 let. Oproti předpandemickým letům i tak ale na trhu chyběla velká část vozidel, a to kvůli snížené výrobě nových aut, která vedla k tomu, že si firmy i lidé ponechávali svá auta déle než dříve, případně se prodlužovaly operativní leasingy. Nejvíce se to projevilo ve snížené nabídce zánovních a mladých ojetin. I přes to však prodeje aut meziročně vzrostly o 4,4 % ze 707 000 na 738 000 aut. Doba prodeje vozidla se urychlila a prodejci tak „doslova prodávali, co se dalo“. Omezená nabídka vedla i k rychlejším prodejům vozidel, o něž by v minulých letech nebyl příliš vysoký zájem.

Průměrná cena ojetého vozidla se meziročně vyšplhala o 13 % výše na 
259 000 Kč.
 Ceny ojetých aut se tak v průměru navýšily o zhruba 30 000 Kč, a to i navzdory skutečnosti, že z trhu postupně vymizela část mladých a zánovních ojetin. Některé modely přitom zdražovaly více a jiné pomaleji. K nárůstu cen však došlo prakticky u všech. U některých modelů dokonce došlo k situaci, kdy jejich cena meziročně vzrostla. Například kdo si koupil loni pětiletou Škodu Octavii, mohl ji letos jako šestiletou prodat dráže, než za kolik ji koupil. Koupi ojetého vozu v loňském roce šlo díky vysokému nárůstu cen považovat za investici. Zdražování aut probíhalo až do konce roku a očekává se, že bude v letošním roce pokračovat.

V loňském roce došlo také ke zvýšení průměrného stáří prodávaných ojetých aut s českým původem, a to ze 7,1 roku na 7,7 roku. Bylo to dáno především menší nabídkou mladých a zánovních vozů. Průměrné stáří všech ojetých aut však zůstalo na 9,5 letech, neboť došlo k mírnému snížení průměrného stáří všech prodávaných vozů se zahraničním původem (z 11,5 na 11,3 let) – tedy bez ohledu na rok dovozu.

V uplynulém roce se k nám navíc dovážely v průměru mladší vozidla než v předchozím roce. Zatímco předloni činilo průměrné stáří dovezených aut 10,7 roku, loni kleslo na 10,4 roku. Výrazně klesl podíl aut starších 10 let, a to z 54,01 % na 50,78 %. Podíl aut starších 15 let klesl velice mírně z 22,11 % na 21,22 %. Do Česka se přitom loni dovezlo 185 663 ojetých osobních aut, což bylo nejvíce od roku 2008. V meziročním porovnání jde o nárůst o 23,2 %.

V loňském roce došlo k výraznému úbytku ojetých vozů s českým původem. Zatímco v předloňském roce tvořily ještě 51 % nabídky, loni klesl jejich podíl na 47,4 % a většina aut, která se prodávala, měla zahraniční původ. Na úrok českých aut se na trhu prodávala více auta především z Německa. Jejich podíl vyrostl meziročně z 21,7 % na 26,2 %, což byl nárůst prakticky o pětinu.

Ojetá auta v autobazarech mizela loni – s nadsázkou řečeno – doslova před očima. Ve třetím kvartálu minulého roku došlo k výraznému zrychlení prodejů a kdo si vyhlédl auto, neměl příliš času na váhání a otálení s koupí. V prvním pololetí se auta prodávala v průměru za 96 dní, číslo ale navyšovaly téměř čtyři měsíce, po které byla prodejní místa zavřená. Průměrný počet dní, během nichž se auto „ohřálo“ u prodejce, klesl nakonec na pouhých 71 dní, tj. o 29 dní méně než v předchozím roce. Průměrná doba prodeje ojetého auta s Cebia REPORTem činila 58 dní, Cebia REPORT tak zkracoval dobu prodeje průměrně o 13 dní.

Podíl aut po prvním majiteli meziročně významně poklesl. Zatímco předloni se prodávalo 55,7 % aut po prvním majiteli, loni klesl jejich podíl na 46,4 %, což je další známkou toho, že si lidé ponechávali nová auta častěji déle než v předchozích letech. Podíl osobních ojetých aut, u kterých bylo v inzerci uváděno, že nebyla v minulosti havarovaná, dosahoval loni 99,41 %. Reálný podíl aut, která nebyla v minulosti havarovaná, však bude i vzhledem k počtu pojistných případů pojišťoven výrazně vyšší. Zatajování havárií patří dlouhodobě mezi nejčastější podvodné praktiky při prodeji ojetých aut. Průměrná hodnota na tachometrech u prodávaných ojetých osobních vozů klesla loni meziročně ze 162 000 km na 156 000 km. Manipulaci s tachometrem přitom vykazuje stále každé zhruba třetí prodávané vozidlo.

Podíl aut s benzinovým motorem se loni meziročně mírně navýšil, konkrétně z 42,5 % na 44,4 %. Podíl vozů na naftu se naopak snížil z 54,9 % na 52,5 %, stále ale tvořily většinu trhu ojetých aut.

Se snížením nabídky ojetých aut došlo loni k větší diverzifikaci prodávaných modelů. Podíl deseti nejprodávanějších modelů ojetých aut se meziročně snížil o 3,4 procentního bodu na 34,9 %. Mohla za to do určité míry i skutečnost, že se snížila nabídka zánovních ojetin, a s tím především nabídka vozů Škoda Octavia. I když zůstávají stále na výsluní nejprodávanějšího ojetého modelu, jejich podíl se snížil meziročně téměř o jeden procentní bod, což je v počtu prodávaných aut velký pokles. Pozitivní zprávou pro značku Škoda je ale naopak procentuální nárůst u modelů Škoda Fabia.

Spolu s větší diverzifikací vozidel na trhu se loni promíchalo také pořadí deseti nejprodávanějších. Na třetí pozici se dostala Škoda Superb. Výrazné zlepšení pozice zaznamenaly vozy BMW řady 3, které se z desátého místa vyšplhaly až na šestou pozici a zařadily se i před vozy Ford Focus. Ford Mondeo naopak výrazně ztratil a propadl se z devátého místa na jedenácté. Desátou pozici loni obsadily vozy Hyundai i30, které se v předloňském roce do TOP 10 neprobojovaly.

Z hlediska barev kralovala loni ojetým vozům šedá barva s 20,1% zastoupením, a to i přesto, že na konci třetího kvartálu ztratila své prvenství na úkor bílých aut. Přestože se šedé a bílé vozy loni o své prvenství během roku střídaly, na konci roku byly bílé vozy zastoupeny na trhu z „pouhých“ 17,7 % a zařadily se tak až za černá auta, jejichž podíl dosáhl 18,6 %.

Porovnání českého a slovenského trhu

Ačkoli by se dalo očekávat, že český a slovenský trh ojetých automobilů budou velmi podobné, ve skutečnosti jsou mezi nimi, respektive nabídkou ojetých aut, rozdíly. Na Slovensku se loni prodávala v průměru o téměř rok starší auta než v Česku, kde auta vykazovala průměrných 9,5 roku, zatímco na Slovensku to bylo 10,2 roku. Vyššímu stáří pak odpovídala i nižší průměrná cena za ojeté vozidlo, která loni na Slovensku činila 8700 eur, zatímco na českém trhu dosáhla 259 000 Kč.

Dalším významným rozdílem bylo procentuální zastoupení aut s naftovým motorem. V České republice byl loni jejich podíl 52,5 %, zatímco na Slovensku 63,8 %. Z hlediska paliva nebyl mezi oběma zeměmi rozdíl jen v tom, že se na Slovensku ve větší míře prodávala vozidla na naftu. Podíl aut s alternativním pohonem zde činil zhruba tři pětiny podílu takových aut na českém trhu. Český trh ojetých automobilů byl z hlediska paliva více diverzifikován.

Z hlediska ujetých kilometrů se na Slovensku prodávalo více aut, která měla najeto přes 200 000 km (27 % vs. 20 %) a naopak výrazně méně aut s nájezdem do 100 000 km (27 % vs. 36 %). Průměrný nájezd u aut na českém trhu činil 156 000 km, zatímco u našich východních sousedů 161 000 km.

Při pohledu na nejprodávanější modely ojetých aut je třeba říci, že slovenský trh je více diverzifikován než ten český, neboť podíl deseti nejprodávanějších modelů zde činil 27 %, zatímco na českém trhu zaujímaly 31 %. Zároveň se na Slovensku více prodávaly ojeté luxusní vozy. Na českém trhu se do deseti nejprodávanějších aut loni tradičně probojovalo jen BMW řady 3 s podílem 1,6 %, zatímco na Slovensku měly tyto vozy podíl 3,4 % a umístily se na třetí pozici nejprodávanějších ojetých vozů. Do desítky se zde vešel i Mercedes třídy C s podílem 1,5 %. Populární je zde mezi ojetými vozy také Opel Astra, který se umístil na šesté pozici. V Česku mezi nejprodávanější vozy nepatří. Na českém trhu je naopak výrazně silnější značka Volkswagen, jejíž modely Passat a Golf se umisťují tradičně do pátého místa, a do desítky se vešel i model Touran. Na Slovensku se mezi neprodávanější vozy značky Volkswagen loni probojoval jen model Golf, který se s 3,7 % umístil na druhé pozici. Rovněž vozy značky Škoda měly výrazně vyšší zastoupení na českém trhu (23,8 % vs. 13,5 %).

Rozdíly mezi českým a slovenským trhem byly i v barevném zastoupení vozů. Zatímco se v Česku prodávala nejčastěji šedá auta (20 %), na Slovensku vévodily z hlediska barev vozy černé (22 %). Na českém trhu se častěji vyskytovaly vozy modré (14 % vs. 11 %) a červené (8 % vs. 6 %).

Zdroj: CEBIA